آسيب شناسي موسيقي لري

آنچه درباره موزيك بايد بدانيد

آسيب شناسي موسيقي لري

۲۵ بازديد

موسيقي قوم لر در استان لرستان بخشي از موسيقي ملّي كشور ايران است ، هر يك از اقوام ساكن در مناطق مختلف اين كشور داراي موسيقي ويژه اي هستند كه اصطلاحاً به آن موسيقي محلي ، بومي و يا موسيقي مقامي گفته مي شود . البته برخي از استانها و شهرهاي مركزي ايران و معدودي از شهرهاي ساير استانها چون : اصفهان ، كاشان ، قم ، همدان ، بروجرد ، ملاير ، تهران و يزد و اراك و . . . فاقد موسيقي بومي شناخته شده و معيني مي باشند . شايد در گذشته هاي دور برخي از اين شهرها واجد موسيقي محلي بوده اند .

 البته بنا به عللي ، جايگاه و خاستگاه بسياري از هنرمندان بزرگ و مفاخر ملي موسيقي سنتي كشور را بايد در همين شهرها جستجو كرد . مثلاً : از ابتداي قرن اخير و حتي قبل از نهضت مشروطه و عصر تجدد ، تبريز ، اصفهان و تهران و شهرهاي استان مركزي پايگاه رشد و شكوفايي سه مكتب مهم آواز اصيل سنتي در كشور ما قلمداد شده اند .

كلان شهر بزرگ تهران هم به سبب مركزيت دانش و هنر پذيراي همه ي اساتيد موسيقي از ساير ايالات و ولايات كشور و خارج بوده است .

استان لرستان واقع در دامنه ي بخشي از سلسله جبال زاگرس ، متناسب با ساختار زباني ، تاريخي و قومي و قبيله اي خودداري ، موسيقي شناخته شده و با هويتي در سطح ملّي و بعضاً فرا ملّي به حساب مي آيد .

بايد دانست كه زبان يكي از مهمترين عوامل شناخت اقوام محسوب مي شود و به عنوان عامل عمده اي در تقسيم گروههاي قومي در كشور ما دخالت دارد .(1) در استان ما بطور كلي دو گويش از زبانهاي قديم ايراني مشتق مي شود : لري و لكي : زبان لري زبان اكثر مردم ساكن اين ديار است و حال آنكه زبان لكي در بين برخي از طوايف لرستان چون : حسنوند ، بيرانوند ، كوليوند و . . . رايج است . محدوده ي گويش لكي با تفاوت در لهجه ها در منطقه هرو ، الشتر ، دلفان ، سلسله و برخي از طوايف طرهان ، مناطقي از استان باختران و ايلام ( پشتكوه ) مي باشد ، گويش لري هم با لهجه هاي مختلف در خرم آباد ، بروجرد ، ايل پاپي ، بالاگريوه ، چگني ، اليگودرز ، درود ، ازنا و تمام شهرها و استانهاي بختياري نشين ايران رايج است .(2)

در جامعه ي ما بين موسيقي و زبان بويژه كلام موزون و مسجع و مقضي ( شعر ) رابطه نا گسستني وجود دارد . كلنل علينقي وزيري و شاگردش روح الله خالقي و موسيقي دانان تحصيلكرده در اروپا معتقد بودند كه بايد در ايران به تدريج موسيقي بدون كلام در ميان مردم رايج شود و موسيقي در رابطه با زبان و ادبيات جايگاه واقعي و ويژه خود را در جامعه پيدا كند .

مفاهيم كليدي :

آسيب شناسي ،(1) آسيب پذيري ،(2) آسيب شناسي در موسيقي ، اصيل بودن و اصالت داشتن ،(3) معيارهاي اصالت در موسيقي لري ، علل و عوامل آسيب پذيري در موسيقي لري

چگونگي آسيب پذيري در موسيقي لري :

قبل از شناخت مسايل آسيب و صدمه و نارسايي در موسيقي بومي ما ، بايد چگونگي آسيب پذيري را در موسيقي ملّي در سطح كشور و در رابطه با كشورهاي غربي و منطقه اي و ممالك همجوار مطرح نمائيم . بنابراين موسيقي بومي و محلي ما از دو جنبه و در دو حوزه دچار آسيب شده است .

الف ـ آسيب پذيري در سطح ملي ب ـ آسيب پذيري در سطح قومي و استاني .

چگونگي آسيب پذيري موسيقي اصيل ايراني :

در بعد باستاني و تاريخي و در رابطه با موقعيت جغرافيايي فلات ايران يعني قرار گرفتن بين شرق و غرب و هم مرز بودن با قاره اروپا و سرزمين هاي چين و ماچين ( شرق اقصي ) ، كشور ما تشكيل و به ترتيب مورد هجوم و حمله ي يونان ، روم ، عرب قرار گرفت . حمله ي عرب براي ما دين حنيف اسلام را به ارمغان آورد و درنتيجه ساختار فرهنگي ، عقيدتي و اقتصادي ، بطور كلي دگرگون شد . در دوران زمانداري خلفاي ايوبي و عباسي ، صفاريان ، سامانيان ، آل بويه و آل زيار ، به تدريج غلامان ترك ماوراء النهر قدرت گرفتند و به ترتيب حكومت غزنوي ، سلجوقي و خوارزمشاهي را در اين سرزمين تشكيل دادند . و سپس تاتارها ( مغولان ) و تيموريان و . . . در كشور ايراني ـ اسلامي ما فرمانروايي كردند تا عصر دوره ي قاجاريه كه با تأسيس مدرسه ي «دارالفنون » ( پولي تكنيك ) بوسيله امير كبير صدر اعظم ناصرالدين شاه كه مُسيو « لومر » فرانسوي ، رسم الخط موسيقي ( نت ) را جهت دسته ي موزيك نظام در مدرسه ي موصوفه رواج داد . تا قبل از اين تاريخ جامعه ي ما هنر موسيقي ( ساز و آواز و آلات و ادوات ) در كنار ساير هنرها وجود داشته و البته در عصر شكوفايي هنر در دوران صفويه به ويژه در پايتخت ( اصفهان ) هم نوعي رسم الخط جديد براي موسيقي وجود داشته و . . . اين سخن بگذار تا وقت ديگر .

در دورانهاي مختلف با دست بدست شدن حاكميت ها هنر موسيقي هم مانند ساير هنرها دچار دگرگوني و آسيب شده است ولي در دوران معاصر بويژه پس از شهريور 20 باور و دو رواج صنعت سينما در ايران و دستگاههاي ضبط و گرامافون و راديو و تلويزيون و . . . موسيقي اصيل و سنتي ملي ما بيشتر از جانب موسيقي اروپايي ، هندي ، عربي ، قفقازي و تركي استانبولي ( تركيه ) آسيب دي . در نتيجه مقداري از اين آسيب پذيري هم نصيب موسيقي لري شد . كه در جاي مناسب به آن اشاره مي كنيم .

چگونگي آسيب پذيري موسيقي قوم لر در ارتباط با استانهاي همجوار :

موسيقي قوم لر در ارتباط با مناطق و استانهاي ديگر يعني اقوام همسايه هم دچار آسيب شده است . موسيقي لري در ارتباط با دو گويش لري و لكي رايج در استان ، از ناحيه قوم « كُرد » يعني استان كرمانشاه و استان كردستان بيشترين آسيب را ديده است . استان كرمانشاهان واقع در غرب لرستان و تكلم به زبان كردي با گويش « كردي كرمانجي » با سه منطقه وسيع از استان ما هم مرز و همسايه است. اين سه منطقه كه تا سال 1341 بخش بوده و امروز شهرستان محسوب مي شوند عبارتند از : سلسله ، دلفان و دره شهر ( سيمره ) كه البته شهرستان دره شهر تا سال 41 بخشي از فرمانداري كل لرستان محسوب مي شد و با تبديل شهرستان ايلام به فرمانداري كل دره شهر از لرستان جدا شد كه البته ايلام هم پيش از اين شهري از استان كرمانشاهان بود .

قبل از آنكه چگونگي آسيب پذيري موسيقي لري را از اقوام كرد بيان كنيم بايد به مفهوم « اصل » و « اصالت » و معيارهاي اصالت در موسيقي لري اشاره نمائيم .

مفهوم اصالت و معيارهاي اصالت در موسيقي لري :

« اصل » لغت عربي است به معني « ريشه » و اصالت اسم مصدر است و به معني ريشه دار بودن مي باشد . هنر اصيل در عمق تاريخ و مناسك و آيين ها و عادات و آداب و رسوم و بطور كلي در فرهنگ يك قوم ريشه دارد . موسيقي اصيل هم داراي همين ويژگي است .

يكي از ملاكها و معيارهاي اصالت در موسيقي قوم لر در گذشته و در بعد تاريخي ( حدود صد سال گذشته ) موضوع موسيقي لري بوده است .

 

 

موضوع موسيقي لري :

واضح است كه موضوع اصلي و اساسي شعر و آهنگ و موسيقي در هر قومي ساختار معيشت اقتصادي و اجتماعي و بعضاً سياسي و فرهنگي در ارتباط با اوضاع محيط طبيعي آن قوم است . زندگي در دره ها و دشت ها و كوهپايه هاي زاگرس مياني ، معيشت گله داري و شعباني ( Pastoraalism ) را همراه با كشاورزي ديم براي ساكنانش رقم زده است . كوچ نشيني و خانه بدوشي ( Momadism ) بصورت فصلي ( ييلاق و قشلاق ) از ويژگي زندگي ايلياتي است . استقرار نظام بزرگ مالكي ميان برخي از مناطق و ايلات لرستان ، سبك و شيوه ي نسق بندي در تقسيم آب ، زمين ، محصول زراعي و دامي ، تبعيت متعصبانه و غير منطقي در روابط خانوادگي و طايفه اي و قبيله اي بويژه در امر خويشاوندي و ازدواج هاي عاقلانه و مصلحتي ، پيروي از روش كدخدامنشي در قضاوت و حل اختلاف ، در قضاوت و حل اختلاف ، جنگ با دولت ، كوچ و تبعيد و مهاجرت اجباري ، شكار و جنگ و جدال با حيوان درنده در كوه و جنگل و . . . حماسه آفريده است . در هر حماسه اي يكي پيروز و قهرمان شده و حريفش كشته يا شكست خورده و از ميدان بدر رفته است . بنابراين همواره حماسه ( epic ) با غم و اندوه و مصيبت ( tragedy ) همراه بوده است ، شكست و اندوه بث و شكوه ( omplaimt ) را موجب شده است . شكوه از پيري و فقر ، شكوه از روزگار ، شكايت و گله از معشوق جفا كار ، توصيف چهره و اندام و رفتار و روش معشوق ، توصيف طبيعت از درخت و گل و گياه و آهو و اسب و كبك و كبوتر و باز و . . . و نيز شادي و سرور در مراسم جشن تولد ، عروسي و برداشت خرمن و . . . همراه با اشعار هماني و ريتميك و ساز و دهل و يا كمانچه و دست افشاني و پايكوبي همراه با هلهله ( كِل زدن ) موضوع اصلي موسيقي قوم لر بوده است .

 

اصالت در استفاده از آلات و ابزار موسيقي :

ابزار و آلات موسيقي در گذشته كمانچه سه سيم لُري و تنبك (1)، در خانه و مجالس در بسته بود . در محوطه هاي باز سُرنا و دُهُل مهم ترين ابزار موسيقي در ميان قوم لر بوده . ني چوپاني بيشتر از جنس فلز ( برنج ، برنز ) هم براي چوپانان در هنگام گله چراني بكار مي رفت . سادگي و بي پيرايه بودن ساز يكي از موارد اصالت به شمار مي رفت .

 

اصالت در شيوه و روش نوازندگي و خوانندگي ( ساز و آواز ) :

در گذشته نوازندگي ساز كمانچه و تنبك و ساز و دهل فقط به لوطيان ( مطربان ) اختصاص داشت به ندرت برخي از جوانان بصورت غير حرفه اي ( آماتور ) ساز مي زدند . البته برخي از افسران و درجه داران ارتش يا معلمين و دبيران در شهرهاي استان نوازنده آماتور ويلن و يا تار و يا فلوت بودند . به عقيده نگارنده شيوه نوازندگي اكثر مطربان دلنشين نبود برعكس خوانندگان خوش صوت در ميان تمام اقشار مختلف جامعه يافت نمي شد .

برخي از مطربان هم آواز عليدوستي و متعلقات آنرا چون مير نوروزي ، ساريه خواني و عزيز بگي خوب مي خواندند . از نظر ترانه ها و تصنيف هم شايد متجاوز از صد سال پيش مطربان محلي شهر خرم آباد بر روي اشعار و آهنگهاي كردي شعر لُري قرار مي دادند . به خاطر دارم كه مطربان بر روي يك آهنگ كردي قديمي مربوط به 60 سال پيش كه در مايه دشتي اجرا مي شد اين شعر فكاهي را قرار داده بودند : اِي خدا دِ بَسِ بيكاري   بيِ مَهَ سِفور شهرداري (2)

اصل تصنيف با شعر كردي اجرا مي شد ولي بر گردان آن به گويش لري بود . اين ترانه غم انگيز و گِله آميز بوده برخي از مطربان هم اشعار و آهنگهاي كردي را اعم از كرمانجي و اوراماني و غيره عيناً با زبان كردي اجرا مي كردند . اجراي آواز و ترانه در خرم آباد به صورت « دو نوازي » ( duete ) بود .

 

اصالت در پايه و مايه آواز با گويش لري :

شاخص اصلي موسيقي مقامي اقوام لر زبان در استان ما بويژه شهر خرم آباد آواز معروف عليدوستي است . در مورد « مايه شناسي » و ساختار موسيقيايي نواي عليدوستي ، همه ي موسيقيدانان و رديف شناسان قديمي شهر يعني : علي ، محمد صالحي ، محمدرضا مديري ، اسماعيل عزتي ( استاد نگارنده ) و ايرج كاظمي معتقدند كه آواز عليدوستي برگرفته از گوشه داد ماهور است .

بهترين تحليل و توصيف از موسيقي قوم لر و به ويژه آواز عليدوستي و نغمه هايش مير نوروزي ساريه خواني و عزيز بيگي را بايد از نوشته ي حميد ايزد پناه در جلد نخست تأليف سه جلدي اش « آثار باستاني و تاريخي لرستان » ، فصل سيزدهم مطالعه كرد .

براي كسب اطلاعات بيشتر و هم چنين دانلود گلچين آهنگ هاي شوتي لري معروف در سايت بيپ موزيك با ما همراه باشيد...

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.